محتوا و فونت مناسب در طراحی سایت چه اهمیتی دارند

۲۱ دی
فونت طراحی سایت

محتوا و فونت مناسب در طراحی سایت چه اهمیتی دارند

همیشه انتخاب فونت مناسب برای طراحان وب، یک مساله پیچیده است و برای انتخاب فونت مناسب گاهی مجبور هستند چندبار فونت صفحه وبسایت خود را تغییر بدهند یا برای هر قسمتی از یک فونت مخصوص استفاده کنند که خود این مساله باعث اتلاف وقت و دردسر برای طراحان وبسایت می شود.هر ساله فونت های جدید ارائه می شود و کاربرد فونت های قدیمی کمتر می شود. در این مقاله قصد داریم در خصوص چگونگی انتخاب فونت مناسب برای طراحی وبسایت، توضیح دهیم.با سروش پرداز باشید

اگر فونتی را  که در وبسایت خود به کار میبرید، مناسب نباشد باعث کاهش میزان رضایت کاربر می گردد و در نتیجه سریعا وبسایت شما ترک خواهد کرد.یکی از عامل های مهم در طراحی وبسایت، سازگاری فونت می باشد برای اینکه اگر شما از فونت مناسب و خوانا استفاده نکنید، کاربر سریعا وبسایت شما را ترک خواهد کرد.

راهنمای انتخاب فونت در طراحی وبسایت

نکات اصلی در انتخاب فونت

  • Sans Serif : از بین تمامی فونت ها، این فونت هنوز به عنوان پیشفرض و اولین فونت برای طراحان وب انتخاب می گردد.این فونت در حقیقت یک فونت تزیینی است و به دلیل ظاهر مناسب در بسیاری از وبسایت ها مخصوصا در بخشهای میانی (وبلاگها) استفاده می گردد. به دلیل فاصله مناسبی که بین کلمات و حروف در این فونت وجود دارد، باعث افزایش سرعت خوانایی و نوشتن گردیده است که در نتیجه باعث شده است فونت محبوب و پیشفرض قرار گیرد.
  • آشنایی با تنظیم فاصله بین خطوط و کلمات: همانگونه نوع فونت مهم می باشد، اندازه فاصله بین حروف و کلمات نیز دارای اهمیت می باشد.در تنظیم فاصله ما سه نوع فاصله را باید در نظر داشته باشیم : فاصله بین حروف ، فاصله بین مجموعه ای از کاراکترها و فاصله بین خطوط
  • اهمیت خوانایی : یکی از نکات مهم به غیر از نوع فونت تعداد کاراکترهای هر خط و خوانا بودن آن ها نیز می باشد.اندازه فونت در خوانایی خیلی اهمیت دارد.اندازه فونت استاندارد ۱۴ پیکسل می باشد البته این اندازه به مکان های مختلفی و نوع وبسایت بستگی دارد.هر چه اندازه فونت استاندارد باشد و فاصله آنها تنظیم گردد، قابلیت خوانایی آن افزایش پیدا میکند.
  • همتراز کردن مناسب پاراگراف ها : یکی از موارد مهم همتراز کردن متن های طولانی، مخصوصا پاراگراف ها می باشد.همتراز کردن علاوه براینکه باعث خوانایی میگردد زیبایی صفحه وبسایت شما نیز حفظ میکند.

 

ابزار مناسب برای انتخاب و تنظیم فونت

یکی از بهترین ابزارها برای فونت Google Font Tool است که توسط بیشتر طراحان وب استفاده می گردد.مزیت فونت گوگل این است که شما به راحتی به تمامی فونت ها دسترسی دارید و استفاده از آنها رایگان می باشد البته برای قرار فونت های فارسی باید از دستور خاصی استفاده کنید.

@font-face{

    font-family: IRANSans;

}  ‘)  src: url(‘../fonts/eot/IRANSansWeb.eot

در دستور بالا شما فایل فونت مورد نظر خود را در پایگاه قرار دادید و با استفاده از نام و دستور آن را فرا میخوانید.

نکاتی که کمتر افرادی به آن توجه می کنند

  • قبل از اجرای هر پروژه سعی کنید بازخوردی مناسب را از کاربران داشته باشیم.مخصوصا اینکه این پروژه برای شرکت یا ارگان خاصی باشد نوع فونت به کار رفته اهمیت دوچندان پیدا میکند.برای گرفتن بازخورد بهتر است که از یک قالب پیشفرض با فونت مورد نظر آماد کنید و نتیجه آن را بررسی کنید.
  • فونت های با میزان چگالی رنگ بالا باعث افزایش سرعت بارگذاری می گردند  برای همین قبل از انتخاب فونت مراقب این عامل مهم باشید.

 

آیا در طراحی سایت محتوا پراهمیت است یا فونت؟

بخش های تایپوگرافی و طراحی قادر است به شما یادآوری کند که شما در خوانش واژه ها به چه موردی فکر می نمایید. به روند طراحی سایت خود نگاهی بیندازید. آیا نخست فونت را برمی گزینید و یا نخست منتظر می شوید تا متن طراحی سایت آماده شود؟ در این نوشته به این قضیه می پردازیم و پیشنهاد هایی را برای شما داریم.

 

دوراهی در طراحی سایت

شما و طراح طراحی سایت تان به صورت مستقل کار می نمایید. ولی به خاطر داشته باشید که بایست طراحی سایت را هر چه سریعتر شروع نمایید تا کارها را به دقیقه آخر تحویل پروژه نماند.

 

 

شما نخست شروع به طراحی موارد طراحی سایت و پرتال ساز خود می نمایید. شما از قبل ایده ای از طراحی سایت، لوازم نام تجاری سازی و رنگ ها را در طراحی سایت در اختیار دارید. ولی هنگامی که موضوع تایپوگرافی به میان می آید، شما بایست خودتان در این باره تصمیم بگیرید.

این دو راهی برای طراح طراحی سایت خیلی فشار می آورد. در هنگامی که به مدل این فونت ها فکر می نمایید، بایست به محتوای مناسب طراحی سایت هم فکر نمایید. در این موقعیت و دو راهی چه تدبیری به کار میگیرید؟

 

تیترها در طراحی سایت

محتوا های طراحی سایت بایست هدف طراحی سایت را معین کنند. بایست محتوا ها قابل خواندن باشند.
به عنوان طراح طراحی سایت می خواهید نخست به واژه ها برسید. تیتر در طراحی سایت بایست دربردارنده  ده کاراکتر باشد یا  صد کاراکتر؟ این مورد ساده به تنهایی قادر است فرق قابل توجهی را در روش فونت شما پدید آورد، به ویژه اگر تیتر طراحی سایت یک خط یا ردیفی از محتوا باشد.

اگر تیتر نقش پراهمیتی را در طراحی سایت شما دارد، بنابراین محتوا مهمتر از مدل فونت ها است. چگونه حرف ها با هم عمل می کنند؟

آیا حرف ها استفاده شده در واژه ها به خوبی دیده می شوند؟ (برخی مواقع مدل فونت و حرف های استفاده شده در کنار هم خوب جواب نمی دهند و این قضیه در اندازه های بزرگ در متن ها اثر می گذارند و سبب نادیده مانده آنها می شوند.)

 

سایر بخش ها در طراحی سایت

علاوه بر تیترها که بخش های کوچکی از محتوای طراحی سایت را شامل می شوند مواردی نظیر تگ های سرچ، مطالب راهنما، دکمه های محتوایی و داده های پاورقی در بسیاری از پروژه های طراحی سایت قسمتی از موارد محتوایی طراحی سایت به حساب می آیند.

 

محتوا در طراحی سایت

اندازه و روش نوشتاری محتوا در طراحی سایت از اینکه چه هنگامی شما یک مدل فونت را برمی گزینید، اثرگذاریش را شروع می کند.

به منظور  وبلاگ ها و پروژه های طراحی سایت که دارای حجم زیادی از متن های مختلف می باشند، سریعترین روش تایپوگرافی را برای پروژه معلوم نمایید. در پروژه های کوچک تر، یک مدل فونت عادی را برگزینید که قابلیت خواندن زیادی داشته باشد. به فکر ایجاد الگو یا ساختاری به منظور محتوا های طراحی سایت باشید تا خوانایی آن ها برای مخاطبان طراحی سایت راحت تر باشد. معین نمایید که فونت در هر جعبه و ساختار آن بایست از چه مواردی نظیر رنگ یا بولد بودن تاثیر بگیرد.

در پروژه های طراحی سایتی که از اندازه محتواهای کمتری استفاده می کنند، نظیر طراحی سایت تبلیغاتی، انتخاب مدل فونت محتوا را قادر هستید بعد از گزینش تایپوگرافی های سایر بخش های طراحی سایت انجام دهید. احتمالا در برخی زمامواقع که محتوای موجود در طراحی سایت اندک است، این قضیه خسته کننده باشد، ولی به خاطر داشته باشید که این مرحله ها در همه بخش های طراحی سایت شما و همینطور برای جذب مخاطبان شما اثرگذار خواهد بود.

فونت های گرافیکی در طراحی سایت

مزیتی که در این مدل فونت ها هست، همه حرف گذاری ها در کنار هم و به همراه هم، سازگار باشند. در انتخاب این مدل فونت ها توجه نمایید تا با هدف طراحی سایت و فروشگاه ساز شما هماهنگ باشد. پیشنهاد: هنگامی که از فونت های گرافیکی بهره می گیرید، از نوع ساده آن استفاده کنید.

 

تایپوگرافی و پیشنهاد های طراحی سایت

حالا شما راجع به موارد محتوای زیاد در طراحی سایت فکر می نمایید، این موارد و پیشنهادها می تواند شما را کمک کند:

با نویسنده طراحی سایت خود رابطه خوبی داشته باشید: فردی که محتوای طراحی سایت شما را می نویسد را به خوبی بشناسید و با هم همکاری تنگاتنگی داشته باشید.

یک ناشر باشد: یک ناشر خوب واژه ها را در گروه نویسندگی طراحی سایت سامان می دهد و روش آن را تعیین می کند.

 

 

محیطی که این مدل فونت اشغال می کند را در نظر بگیرید: با فهمیدن اینکه یک مدل فونت چه محیطی را دربرمی گیرد، حرف ها را هماهنگ با آن انتخاب نمایید. اگر هم مدل فونتی را عوض کردید، به تغییر همه مواردی دقت کنید.

انتخاب روش طراحی سایتی که برای تغییرات انعطاف داشته باشد: مطمئن شوید  که همه ساختار محتوا ها از روشی بهره گرفته است که اگر محتاج تغییر تایپوگرافی باشید احتیاجی ندارید که حرف به حرف این تغییر را اجرا نمایید.

درخواست پیش نمایش: پیش نمایشی از محتوای طراحی سایت را معین نمایید. فقط به خاطر داشته باشید که قابل انعطاف و قابل تغییر دادن است.

نوشتن محتوای خودتان: اگر راجع به پروژه طراحی سایت به اندازه کافی اطلاعات دارید، محتوای طراحی سایت را خودتان بنویسید.

یک شکل و شیب درخور برای فونت استفاده نمایید: روش نوشتاری حرف ها را سریعتر در طراحی سایت معین نمایید، از این رو قادر هستید فونت ها را بیشتر با هم هماهنگ کنید. احتمالا شما قصد داشته باشید مدل فونتی که متمایل به دایره و یا شیب دار و غیره است را برگزینید. شما حتی راجع به ارتفاع حرف ها نیز قادر هستید تصمیم بگیرید.

به کارگیری از مدل فونت در نام تجاری و طراحی سایت های دیگر: هنگامی که در گزینش مدل فونت مفید در طراحی طراحی سایت خود تردید دارید، از نام تجاری ها و طراحی سایت های دیگر کمک بگیرید.